آموزش تغییر تم دایرکت اینستا
آرت زدن روی قهوه
بهترین بلندگوهای بلوتوث
آسیاب قهوه چگونه انتخاب می شود ؟
نقد و بررسی: Apple MacBook Pro (13 اینچ ، 2020)
Covid-19 انقلاب مراقبت های بهداشتی AI را تسریع می کند
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

چرا آتشفشانگران فوران کشنده نیوزلند را پیش بینی نکردند


دانشمندان می دانستند که جزیره وایت نشانه هایی از "ناآرامی های آتشفشانی" را نشان می دهد ، اما زرادخانه اطلاعات و سنسورهای آنها نمی تواند آنها را برای فاجعه آماده کند.
روز دوشنبه ، ساعت 2:11 بعد از ظهر به وقت محلی ، آتشفشان جزیره سفید نیوزلند به طور غیر منتظره ای فوران کرد و انفجاری از گل خاکستر ، گاز گوگرد و بخار 12000 پا در هوا را بطور غیر منتظره فوران کرد و کف کف دهانه را در پودر سنگ و زباله ها پوشانید. در آن زمان ، ده ها نفر در حال بازدید از مقصد محبوب گردشگری بودند که با نام مائوری آن ، Whakaari نیز شناخته می شود. مقامات رسمی بعد از ظهر سه شنبه تأیید كردند كه شمار تلفات در حال حاضر به شش نفر افزایش یافته است كه 30 نفر مجروح و هشت نفر دیگر نیز مفقود شده اند و به نظر می رسد كه كشته شده باشند.

جاکیندا آردن نخست وزیر نیوزلند روز سه شنبه در سخنرانی خود در پارلمان گفت: "مقیاس این تراژدی ویران کننده است." به گزارش نیویورک تایمز ، دولت وی در حال حاضر تحقیقات را آغاز می کند ، که چرا به مردم اجازه داده شدند به جزیره خصوصی بروند ، علی رغم هشدارهای دانشمندان مبنی بر آتشفشان در هفته های اخیر به طور فزاینده ای بی قرار بوده است.

جزیره وایت یکی از چندین آتشفشان در نیوزیلند است که می تواند هر زمان و زمان فوران های انفجاری و محرک بخار ایجاد کند و نظارت بر آنها را به یک چالش بزرگ تبدیل کند. داده های مربوط به این جزیره به خوبی احتمال فوران را افزایش داده بودند ، اما هیچ چیزی در روزها و ساعات منتهی به بعد از ظهر دوشنبه سیگنال نمی داد که یک قریب الوقوع است. قسمت مهلک این واقعیت هراسناک را تأکید می کند که حتی در عصر سنسورهای فناوری پیشرفته و الگوریتم های بزرگ خرد کردن داده ها ، برخی از نیروهای طبیعت هنوز هم پیش بینی ناپذیرند.
گراهام لئونارد ، آتشفشان ارشد GNS Science روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: فوران در مقیاس آنچه که دیروز دیدیم ، ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد ، همانطور که روز گذشته رخ داد ، و تقریبا هیچ سیگنال پیشرو فوری وجود ندارد. این شرکت دولتی مسئولیت نظارت بر بسیاری از خطرات زمین شناسی کشور اقیانوس آرام ، از جمله زمین لرزه ، سونامی و رانش زمین را دارد. همچنین این بولتنهای دوره ای خطرناک را برای ده ها آتشفشان در منطقه منتشر می کند که جزایر وایت جزء فعال ترین آنها محسوب می شود.

جزیره وایت با یک قایق 80 دقیقه ای با قایق های فراوان از سرزمین اصلی نیوزلند ، مانند یک انفجار بلند می شود. همه ساله بیش از 13000 گردشگر در جلوی گلدان های گل آلود و دریچه های گوگردی از دهانه های نعل اسب خود ، نوک یک آتشفشان بزرگ زیر آب ، به سلفی های فریب خورده مراجعه می کنند. مخازن ماگمایی آن بسیار نزدیک به سطح زمین قرار گرفته است ، گرما و گاز را در یک سفره کم عمق بالای آن تغذیه می کنند ، هرگونه آب به دام افتاده در سنگ را گرم می کنند و رسوبات اطراف را تحت فشار قرار می دهند. هرگونه شوک بیرونی در سیستم - زلزله ، افزایش گاز از اعماق در ماگما یا تغییر در سطح آب سفره ها - می تواند فشار داخلی ، غالباً با خشونت را ایجاد کند. در این دما ، آب با سرعت مافوق صوت به بخار منبسط می شود و انرژی کافی برای خرد کردن سنگ جامد دارد. انفجار حاصل از آن فوران هیدروترمال یا فراتی نامیده می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.