آموزش تغییر تم دایرکت اینستا
آرت زدن روی قهوه
بهترین بلندگوهای بلوتوث
آسیاب قهوه چگونه انتخاب می شود ؟
نقد و بررسی: Apple MacBook Pro (13 اینچ ، 2020)
Covid-19 انقلاب مراقبت های بهداشتی AI را تسریع می کند
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

سؤالات رایج هنگام استخدام مشاور سئو

نکته ای که نباید فراموش شود این است که استخدام مشاور سئو به همان میزانی که می‌تواند باعث موفقیت وب‌سایت شما شود، ممکن است شکست آفرین باشد. اگر سئو به نحو قابل قبول و صحیحی اعمال گردد باعث درآمد زایی فراوان خواهد شد، در صورتی که در صورت وجود مسیر اشتباه حتی می‌تواند باعث از بین رفتن تمامی ترافیک موجود نیز بشود. بنابراین استخدام هوشمندانه‌ی مشاور سئو بسیار حیاتی تلقی می‌گردد.

انواع سئو

قبل از آنکه به سؤالات مورد نظر بپردازیم به انواع مختلف بهینه سازهای وب‌سایت نگاهی خواهیم داشت:

  • مشاوران انفرادی سئو: این دسته از مشاوران در واقع فریلنسرهایی هستند که خدمات سئو را به مشتران ارائه می‌دهند.
  • آژانس‌های سئو: این دسته از کمپانی‌ها تیمی متخصص را به همراه پروسه‌های استاندارد سئو برای مشتریان در نظر می‌گیرند. این گزینه معمولاً برای کسب و کارهای بزرگ و با بودجه‌ی بالا مناسب است.
  • مشاوران درون سازمانی: اگر کسب و کاری بسیار بزرگ را اداره می‌کنید و یا کسب و کارتان با سرعت زیادی در حال رشد است، بهتر است به استخدام مشاورانی فکر کنید که درون سازمان شما فعالیت کنند.

سؤالاتی که در ادامه آمده است به دو دسته‌ی اول تعلق دارند. همانطور که قبلاً هم ذکر شد مشاوران سئو خواه افرادی که به صورت انفرادی، خواه افرادی که در قالب یک آژانس سئو فعالیت می‌کنند انواع متفاوتی دارند و می‌توانند عملکردی بسیار مثبت و یا بسیار منفی داشته باشند.

بهتر است در نظر داشته باشید هرگز خدمات حرفه ای و مثبت سئو را با نرخ پایین دریافت نخواهید کرد. بنابراین اگر به دنبال شکار ارزان قیمت‌ها هستید، احتمالاً نتیجه چیزی به غیر از شکست وب‌سایت شما نخواهد شد. از طرف دیگر نمی‌توان گفت قیمت بالا در ارائه‌ی خدمات نیز موفقیت را تضمین می‌کند. بسیاری از کمپانی‌ها حتی خدمات پایه ای را نیز به قیمت‌های بالا ارائه می‌نمایند. از آنجایی که کسب و کارها در برآورد هزینه‌ی خدمات اکثراً دچار مشکل هستند، آژانس‌های سئو غالباً قیمت‌های بالایی را در نرخ گذاری‌ها اعلام می‌کنند.

خبر خوب این است که شما به عنوان فردی معمولی در یک کسب و کار به حساب نمی‌آیید. حداقل مطالعه‌ی این مقاله نشان دهنده‌ی این موضوع است که در استخدام فرد مورد نظر هوشمندی به خرج می‌دهید. مادامی که سؤالات مورد نظر را بدانید و به پاسخ‌هایی که افراد می‌دهند دقت کنید می‌توان گفت موفق به استخدام فردی قابل قبول خواهید شد.

  1. برای بهبود رتبه‌ی وب‌سایت در صفحه‌ی نتایج جستجو چه برنامه ای دارید؟

قطعاً بدون استراتژی خاصی موفق به کسب نتیجه ای خاص نخواهید شد. اگر به دنبال مورد هدف قرار دادن کلید واژه‌ها به صورت تصادفی باشید، شاید شاهد نتایج پراکنده ای باشید ولی اساساً موفق به افزایش ترافیک به صورت ثابت نخواهید شد.

جملات بالا به معنی آن است که تمامی افرادی که در زمینه‌ی سئو موفق عمل کرده اند، چه به صورت انفرادی و چه در قالب یک تیم، پروسه‌ی خوب و برنامه ریزی شده ای در کار خود داشته اند. احتمالاً پاسخی شبیه به اینکه «از وب‌سایت‌های X، Y و Z لینک‌هایی را خواهیم گرفت» نباید بشنوید. چیزی که به عنوان پاسخی قابل قبول خواهید شنید احتمالاً این جملات است: «ما با بررسی مواردی فنی که با موفقیت‌های آنی همراه باشند شروع خواهیم کرد و سپس به شناسایی و مورد هدف قرار دادن کلید واژه‌ها خواهیم پرداخت.»

در مورد لینک‌ها بپرسید: بک لینک‌ها۱ مدت زمان زیادی است که به عنوان بخش مهمی در الگوریتم‌های موتورهای جستجو شناخته می‌شوند و این روند در آینده هم برقرار خواهد بود. قاعدتاً تمامی مشاوران سئو در ساختن لینک‌هایی که به وب‌سایت شما ارجاع داده شوند در جهت کسب رتبه‌ی بالاتر در صفحه‌ی نتایج جستجو اقدام خواهند کرد.

همانطور که می‌دانید تمامی بک لینک‌ها ارزشمند نیستند، ممکن است یک بک لینک خوب از هزاران بک لینک بی‌کیفیت اثرگذارتر باشد. لازم به ذکر است بک لینک با کیفیت و تأثیرگذار هزینه‌ی قابل توجهی به همراه دارد. بنابراین اگر مشاوری به شما قول هزاران بک لینک با قیمت پایین داد، در استخدام نکردن او شک نکنید.

 

  1. برنامه‌ی شما در آگاه سازی من از تغییراتی که در وب‌سایت ایجاد می‌کنید چیست؟

یک آژانس سئو و یا یک مشاور حرفه ای گزارش‌های منظمی را برای شما ارسال خواهد کرد. رایج‌ترین مدت زمانی در ارسال گزارشات یک بار در ماه است (به طور معمول آخر هر ماه). اما ممکن است برخی این کار را به صورت هفتگی انجام دهند.

اولین چیزی که لازم است در اختیار مشاوران سئو قرار دهید دسترسی به وب‌سایتتان و یا حداقل بخشی از آن است. به همین دلیل استخدام فرد و یا آژانسی مورد اعتماد بسیار مهم تلقی می‌گردد. اگر مایل باشید می‌توانید تمامی ریسک‌ها را با استخدامی فردی درون سازمانتان کاهش دهید. در این حالت اگرچه ممکن است تغییرات سرعت کمی داشته باشند، اما می‌توانید اطمینان داشته باشید که جریان منظم و پیوسته ای از ارتباط شما و مشاورتان در زمینه‌ی سئو برقرار خواهد بود.

ممکن است برخی از مشاوران سئو از شما درخواست ایجاد دسترسی به وب‌سایت را نداشته باشند، اینجاست که زنگ هشداری به صدا در خواهد آمد. در اینکه اقدامات خارج از وب‌سایت بخش مهمی در سئو را تشکیل می‌دهند شکی نیست، اما غالباً این اقدامات دورن وب‌سایت است که مهم‌تر و تأثیرگذارتر به شمار می‌روند.

تغییراتی که نیاز است دنبال شوند: در اینکه کمپانی و یا فردی که به عنوان مشاور با شما همکاری دارد درباره‌ی گزارش تغییرات بسیار جدی و شفاف است اطمینان حاصل کنید. اگر مشکلی پیش آمد باید بدانید دلیل آن چه بوده است. اینکه مشاوران فقط خودشان پیگیر تغییرات باشند به تنهایی کافی نیست. به این فکر کنید که ناگهان مشاور و یا کمپانی از بار مسئولیت شانه خالی کنند، آن وقت شما می‌مانید و یک وب‌سایت شکست خورده، بدون اینکه دلیل شکست را بدانید.

  1. ممکن است اطلاعات مشتریان قبلی و نتایج حاصل از همکاری با آن‌ها را در اختیار من قرار دهید؟

استخدام یک مشاور سئو دقیقاً مانند خرید کردن است؛ باید بدانید مشتریان قبلی چه کسانی بوده اند و نظرات آن‌ها در مورد عملکرد فرد یا آژانس مورد نظر چه بوده است. قطعاً نباید انتظار داشته باشید که آن‌ها لیست تمامی مشتریان خود را در اختیار شما قرار دهند، اما ذکر دو یا سه مثال از مشتریان معروف می‌تواند قابل قبول باشد. به علاوه، لازم است افراد مورد گزینش از ارائه‌ی نتایج فعالیت‌های خود در گذشته (ترجیحاً در بازه‌ی زمانی طولانی) استقبال کنند.

اگر با کاندیداها در مورد معرفی مشتریان گذشته، ارائه‌ی نتایج و یا سابقه‌ی کاری دچار مشکل شوید، یک زنگ هشدار دیگر به صدا در آمده است.

سپس پرسش‌های خود را با ” چه کسی طولانی مدت‌ترین مشتری فعال شما بوده است؟” ادامه دهید. قبلاً ذکر شد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آژانس‌های بدنام سئو، به کارگیری استراتژی‌های کوتاه مدت است. در این حالت فرد فقط به دنبال کسب نتایج فوری وزودگذر است و اصلاً به اینکه اقدامات ناآگاهانه‌ی او به آینده‌ی وب‌سایت آسیب خواهد زد اهمیتی نمی‌دهد.

  1. آیا همواره تغییرات گوگل را دنبال می‌کنید؟

دنبال کردن گوگل (یا موتورهای جستجویی که کمتر رایج هستند، مانند یاهو و بینگ) برای رشد پیوسته‌ی ترافیک بسیار حیاتی است. گوگل برای الگوریتم‌های جستجویش به طور منظم به روز رسانی‌هایی را انجام می‌دهد. تمامی این تغییرات با یک هدف صورت می‌گیرند: فراهم کردن نتایج بهتر در جستجوها. بنابراین راهنمایی که موتور جستجو ارائه می‌دهد همانند قانون طلایی شمرده میشود.

  1. از چه ابزارهایی استفاده می‌کنید؟

هنگامی که در سئو از واژه‌ی ابزار (tool) استفاده می‌کنیم، عموماً به دامنه‌ی گسترده ای از برنامه‌های کاربردی اشاره داریم. با استفاده از ابزارها قادر به پردازش مقدار زیادی از اطلاعات در مدت زمان کوتاهی خواهیم بود که طبیعتاً باعث صرفه جویی در پول و زمان خواهد شد. همانطور که ذکر شد ابزارها انواع متفاوتی دارند:

  • ابزارهای لینک سازی
  • ابزارهای فنی سئو
  • ابزارهای جستجویی
  1. چه کارهایی در زمینه‌ی سئو انجام خواهید داد؟

این سؤال ممکن است هنگام پرسیدن برخی دیگر از سؤالات این لیست به وجود آید، اما فراموش نکنید که لازم است پرسیده شود. حداقل باید یکی از عملکردهای پایه ای فنی سئو توسط فرد یا تیم مورد نظر انجام شود. اگر این امر بخشی از پروسه‌ی فعالیت آن‌ها نیست، نمی‌توان گفت که گزینه‌ی خوبی به شمار می‌روند.

موارد فنی شامل تمامی جنبه‌هایی است که موتور جستجو همچنان به آن‌ها اهمیت می‌دهد. یافتن خطاهای خزنده‌های وب، ۴۰۴، مشکلات غیر مستقیم و ارزیابی مکان یابی وب‌سایت همگی بخشی از این موارد فنی به شمار می‌روند.

  1. آیا می‌توانید تضمین نمایید که وب‌سایت موفق به کسب رتبه‌ی اول خواهد شد؟

این روش آسان‌ترین راهی است که از طریق آن می‌توانید مشاوران حرفه ای سئو را از دیگران جدا کنید. اگر مشاور و یا آژانسی فقط سعی به استخدام شدن داشته باشد، احتمالاً بسیار راغب به تضمین کسب رتبه‌ی یک گوگل خواهد بود.

همینجاست که مشکل مطرح می‌شود: هیچ کس نمی‌تواند کسب رتبه‌ی یک گوگل را در هر بار جستجو ضمانت کند. این موضوع به دلیل موارد زیر بیان می‌شود:

  • هیچ کس الگوریتم‌های گوگل را به طور قطعی نمی‌داند.
  • هیچ کس از تغییرات این الگوریتم‌ها به طور کاملی آگاهی ندارد.
  • جریمه‌ها به هر دلیلی می‌توانند ایجاد شوند.

همگی این موارد بدین معناست که اگرچه لازم است متخصصین سئو به طور پیوسته برای وب‌سایت ترافیک جذب نمایند، اما قادر نخواهند بود رتبه بندی برای کلیدواژه‌ی بخصوصی را تضمین کنند. اگر این قولی است که از آن‌ها می‌شنوید بهتر است به همکاری با آن‌ها فکر نکنید.

  1. گزارش کاری خود را چند وقت یکبار ارائه می‌کنید و این گزارش به چه شکلی خواهد بود؟

همانطور که ذکر شد مشاوران سئو بایستی در مورد تمامی تغییراتی که در وب‌سایت اعمال می‌شود گزارشاتی را ارائه کنند. اما این به تنهایی کافی نیست، بلکه ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌ها و نتیجه‌ی آن‌ها نیز مهم به شمار می‌رود. تمامی گزارش‌های سئو بایستی حاوی موارد زیر باشند:

  • خلاصه‌ی فعالیت‌ها
  • مقایسه‌ی ترافیک ماه جدید و ماه قبلی
  • رتبه‌ی وب‌سایت در نتایج جستجو
  • نرخ تبدیل
  1. همکاری شما با دیگر بخش‌های بازاریابی چگونه خواهد بود؟

می‌توان گفت سئو دیگر از بازاریابی جدا نیست. به همین دلیل برخی از مشاوران سئو و یا آژانس‌های سئو خود را با عنوان بازاریاب‌های آنلاین و یا متخصصین بازاریابی درون گرا معرفی می‌کنند. بازاریابی درونگرا چیست را با کلیک بر روی لینک می‌توانید مطالعه کنید.

 

بنابراین اگر به استخدام مشاور سئو اقدام می‌کنید و با نام آژانس بازاریابی دیجیتال (آنلاین) مواجه می‌شوید تعجب نکنید. چرا که علاوه بر متخصصین سئو، خدمات ارزشمند دیگری را از آنجا دریافت خواهید کرد.

  1. آیا تا بحال با وب‌سایت‌های خاطی که جریمه شده اند همکاری داشته اید؟ اگر اینگونه است در جهت رفع مشکل چه اقداماتی انجام داده اید؟

جریمه شدن‌ها تا همین چند سال پیش به عنوان بخش مهمی در سئو به شمار نمی‌رفت. از حدود سال ۲۰۱۱ بود که گوگل جریمه‌هایی برای وب‌سایت‌های متخلف در نظر گرفت. اگر با فرد با تجربه ای در زمینه‌ی سئو سر و کار داشته باشید، متوجه خواهید شد که احتمالاً در طول سالیان فعالیتش با مواردی از وب‌سایت‌های جریمه شده همکاری داشته است.

جبران تخلف یک وب‌سایت کاری بس دشوار است، اگرچه یک فرد به راستی متخصص قادر به انجام آن خواهد بود. بنابراین دریافتن میزان موفقیت کاندیدا در بازگرداندن وب‌سایت خاطی به شرایط عادی می‌تواند تا حدود زیادی در انتخاب او راهگشا باشد.

  1. تیم شما استراتژی‌های مد نظرتان را چگونه با کسب و کار من انطباق خواهد داد؟

بر اساس تجربه می‌توان گفت اکثر صاحبین کسب و کار مایل به سرمایه گذاری بر سئو نیستند چرا که بر این باورند صرف هزینه در این زمینه نتیجه ای نخواهد داشت. باید گفت این جمله صد در صد هم اشتباه نیست؛ برخی از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های سئو برای کسب و کاری خاص مفید نخواهند بود.

لزوماً بایستی اذعان کرد که یک مشاور حرفه ای بر نحوه‌ی تطابق تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها بر زمینه‌ی مشخصی از کسب و کار اشراف کامل دارد. بنابراین در پاسخ به این پرسش به شما در مورد نگرانی‌هایی که در زمینه‌ی کسب و کار خودتان دارید گفته خواهد شد.

  1. موفقیت خود را چگونه مشخص خواهید کرد؟

اگر انتظارات شما برآورده نشود، ناامید خواهید شد. هر چقدر در بیان انتظاراتی که از مشاور سئو دارید شفاف‌تر باشید و هر چقدر بهتر بدانید که دقیقاً باید چه انتظاری داشته باشید، هر دو طرف ناامیدی کمتری را تجربه خواهند کرد. سؤال‌هایی را در جهت هر چه روشن‌تر شدن موارد مطرح کنید:

  • آیا برای دستیابی به مقدار X درصد ترافیک در تعداد ماه مشخصی هدف گذاری کرده اید؟
  • آیا این مقدار مشخص را با معیار مشخصی برآورد می‌کنید؟
  • آیا موفقیت را کسب رتبه‌ی اول می‌دانید یا یکی از سه رتبه‌ی نخست؟

پاسخ این پرسش‌ها هر چه که باشد، به شما در درک ارزشمندی سرمایه گذاری و تعریف موفقیت از دیدگاه آن‌ها کمک خواهد کرد.

  1. چرا باید از بین تمامی کاندیداها شما را استخدام کنیم؟

سؤال آخری که در این قسمت آورده شده، در واقع پرسشی کاملاً سلیقه ای است. بنابراین نمی‌توان گفت پاسخ صحیحی برای آن وجود دارد. اما مواردی وجود دارند که مطرح شدنشان همانند زنگ خطری است:

  • ما خدمات خود را ارزان‌تر از دیگران ارائه می‌دهیم.
  • بک لینک‌های بیشتری خواهیم ساخت.
  • پاسخ را نمی‌دانیم.
  • سرعت کسب نتایج بالاتر خواهد بود.

همواره بخاطر داشته باشید که سئو در واقع یک سرمایه گذاری بلند مدت است. حصول نتیجه ممکن است ماه‌ها به طول انجامد. اگر فرد مناسبی را برای بهینه سازی وب‌سایت استخدام نمایید قطعاً نتایج قابل قبولی کسب خواهید کرد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.